System of Actions Aimed at Improving the Integration of Medical Students in the Psychiatric Therapeutic Community

Authors

  • Victor Manuel Méndez Torres Hospital psiquiátrico Luis Ramírez López, Guantánamo https://orcid.org/0000-0002-8550-9476
  • Reinaldo Elías Sierra
  • Antonio José López Labañino
  • Mélany Noa Pelegrin

Keywords:

asignatura Psiquiatría, formación de médicos, enfermedades mentales

Abstract

Introduction: Training of medical students to care for patients with mental illnesses is a curricular requirement.

Objective: Validate a system of actions to help medical students participate in activities for the recovery of mental health through the Psychiatry subject at Guantánamo Medical School, during the 2022 – 2023 academic year.

Methods: A qualitative-quantitative study was carried out. A system of actions was designed to help students participate in activities for the recovery of mental health. It was implemented in the Psychiatry subject. It was evaluated with an intentional sample of professors (n = 8 from a universe of 12) and students (n = 130).

Results: 100 % of the professors and 98.7% of the students expressed satisfaction with the application of this system of actions in pedagogical practice.

Conclusions: The usefulness of the system of actions for the recovery of mental health is demonstrated through favorable changes in the students’ performance in the Psychiatric subject at Guantánamo Medical School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Manuel Méndez Torres, Hospital psiquiátrico Luis Ramírez López, Guantánamo

Departamento Defectología. Master en Longevidad Satisfactoria. Profesor auxiliar. Investigador agregado.

References

1- Silva Velasco E, López Aballe M, Mayedo Nuñez Y. Metodología para contribuir a la formación clínica de los estudiantes de la carrera de Medicina Correo Científico Médico (CCM) [Internet] 2023
[citado 27/09/2023]; 27(2): [aprox. 22 pp.]. Disponible en:
https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4845/2302

2- Gutiérrez Rufín M, González González A, Taureaux Díaz N, Alpizar Caballero LB. Rev Cub Med Mil [Internet] 2018 [citado 27/09/2023]; 47(4);[aprox.15 p.]. Disponible en:http://www.revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/215/235

3- Mora Reyes KM, Santiesteban Almaguer Y, Gamboa Graus ME. El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia. 2020 [citado 27/09/2023];11(6 Especial):271-295. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/idex.php/didascalia/article/view/1698

4- Monagas Docasal M, Hernández García L, Martínez Pedregal A, Ruiz Mármol C, Márquez Alonso A, Morales Seife R. Formación pedagógica de los estudiantes de medicina en la Facultad de Ciencias Médicas “Manuel Fajardo”. Educ Med Super. 2021 [citado 27/09/2023];35(1):e2771. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext pid=S0864-21412021000100013&lng=es

5- Escobar Yéndez NV, Tamayo Escobar OE, García Olivera TM. Aproximación a la formación por competencias profesionales desde las asignaturas de Propedéutica Clínica y Medicina Interna. Educ Med Super.2022 [citado 27/09/2023];36(1):e3252.Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3252/1421

6- Parada Lezcano M, Parrao Achavar F, Gurovich Herrera J, Palacios-Saldiva J, et al. Percepciones acerca de la formación en atención primaria en medicina: un estudio cualitativo. Inv Ed Med. 2022[citado 27/09/2023];11(42):30-41. Disponible en: http://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/812

7- Romaní Romaní FR, Wong Chero P, Gutiérrez C. Formation of scientific research competences based on curriculum design in a human medicine faculty. An Fac Med. 2022 [citado 27/09/2023];83(2):139-146.Disponible en: https://siis.unmsm.edu.pe/en/publications/formacion-por-competencias-eninvestigacion-cientifica.html/

8- Elias Armas KS, Digurnay Durruthy I, Méndez Torres VM, Rolando Frómeta R. La enseñanza de la Psiquiatría a través de la pintura. Revista del Hospital Psiquiátrico de La Habana Internet] 2021 [citado 27/09/2023]; 18(3);[aprox.15 p.]. http://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/189/119

9- Mirabal Requena JC, Álvarez Escobar B, Naranjo Hernández Y, Clemente Molina M. Multimedia de apoyo docente en Psiquiatría de adulto. Rev Arch Médico de Camagüey Internet] 2020 [citado 27/09/2023]; 24(3): e7096. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/2111/1116648481008/html/

10- Cuba, Ministerio de Salud Pública. Programa actual de la asignatura Psiquiatría. La Habana; 2019.

11- Leontiev AN. Actividad, consciencia y personalidad. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1981.p.249.

12- Colectivo de autores. Modelo pedagógico para la formación y desarrollo de habilidades, hábitos y capacidades. La Habana: Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño; 1997. p.18-56

13- Galperin PY. La psicología del pensamiento y la teoría de la formación por etapas de las operaciones mentales. En: Antología de la Psicología. 3era. Parte. Moscú: Editorial Progreso; 1982.

14- Mato Cuadrado N. Humanizar los cuidados enfermeros en las unidades de hospitalización psiquiátrica Tesis de grado Universidad de Valladolid. Facultad de Enfermería de Valladolid [Internet] 2021 [citado 27/09/2023]. Disponible en: https://uvadoc.es/handle/10324/42028

15- Abanto R, Valdivieso JG, Arévalo A, Orihuela S. Características personales, clínicas y sociales en pacientes con estancia hospitalaria prolongada en los pabellones de pacientes agudos del Hospital Víctor Larco Herrera. Horiz Med. [Internet]. 2018 Jun. [citado 27/09/2023]; 18; (2):95-96. Disponible
en: http://dx.doi.org/10.24265/horizmed.2018.v18n2.10

Published

2023-11-14

How to Cite

1.
Méndez Torres VM, Elías Sierra R, López Labañino AJ, Noa Pelegrin M. System of Actions Aimed at Improving the Integration of Medical Students in the Psychiatric Therapeutic Community. Rev. Hosp. Psiq. Habana. [Internet]. 2023 Nov. 14 [cited 2025 Aug. 1];20(3). Available from: https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/411

Issue

Section

Historia y Pedagogía