Non-invasive Brain Stimulation and Logotherapy in an Infant with Autism Spectrum Disorder

Authors

  • Marianne Sánchez Savigñón CIREN
  • Tairì Marìn Hernandez CIREN
  • Niurmys Perez Perez CIREN

Keywords:

non-invasive brain stimulation, transcranial electrical current stimulation, logotherapy, autism spectrum disorder

Abstract

Introduction: There are clinical characteristics affecting language and social communication in infants with autism spectrum disorder. Care for this neuropsychiatric disorder includes non-invasive brain stimulation and logotherapy due to the implications that the manifest deficit has in the interaction with peers and adults.

Objective: Describe the evolution of an infant with autism spectrum disorder after non-invasive (electrical) brain stimulation and logotherapy to promote language development and social communication.

Case study: Female nine year-old patient, treated at the Pediatric Neurology Clinic, in the International Center for Neurological Restoration from March to April, 2023. The treatment included five weekly sessions of 20 minutes of non-invasive (electrical) brain stimulation, and later one hour of logotherapy, during one treatment cycle (28 days).

Conclusions: Improvements in the structural components of language (phonic, lexical and grammatical aspects) were observed. The use of non-invasive (electrical) brain stimulation and logotherapy is recommended to promote the development of communication skills in infants with autism spectrum disorder.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marianne Sánchez Savigñón, CIREN

Especialista en Neurorehabilitaciòn. Logopeda de la Clìnica de Neurologìa Infantil del CIREN

Tairì Marìn Hernandez, CIREN

Jefa de Enfermeras. clìnic ade Neurologìa Infantil del CIREN

Niurmys Perez Perez, CIREN

Especialista en Neurorehabilitaciòn. Logopeda de la Clìnica de Neurologìa Infantil del CIREN

References

1. Sanmartino F, González JJ. Aplicaciones de la neurofisiología cognitiva y la estimulación cerebral no invasiva al estudio del lenguaje. Paragmalinguistica. 2020 [acceso: 24/01/2023]; 28: 188-211. Disponible en: http://dx.doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.i28.10

2. Ortiz EE, Vera AJ, García MR, Ayala F, Bernal I. Técnicas de estimulación cerebral no invasiva en niños con autismo: una revisión de la literatura. Autismo: avances y desafíos. Editora Científica Digital, 2022 [acceso: 24/01/2023]; 2. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?as_ylo=2019&q=estimulation+cerebral+el%C3A9ctrica+trastorno+del+espectro+autista+TEA&hl=es&as_sdt=0,5#d=gs_qabs&t=1683987507799&u=%23p%3DN-og9XGiHdAJ

3. Gómez Fernández L. Estimulación cerebral no invasiva en las enfermedades neurológicas y psiquiátricas. Revista Cubana de Neurología y Neurocirugía. 2018 [acceso: 24/01/2023]; 8 (2):1-20. Disponible en: https://revneuro.sld.cu/index.php/neu/article/view/276/494

4. Courchesne E, Gazestani VH, Lewis NE. Prenatal origins of ASD: The When, What, and How of ASD Development. Trends in Neurosciences. 2020[acceso: 24/01/2023]; 43 85(: 326-342. Disponible en: https://doi.org/10.1038/s41380-018-0056-y

5. Rodríguez F, Castillo D, Leyva RM, Del Río M, Herrera A. Estrategia de intervención psicoeducativa para familiares de pacientes con trastornos esquizofrénicos. Revista del Hospital Psiquiátrico de la Habana. 2020 [acceso: 15/04/2022]; 17(3):e111. Disponible en: http://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/111/90

6. Guerra MM, Duarte LM, Arias J. La neuroanatomía y neurofisiología en la comprensión de los trastornos del espectro autista. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas. 2021 [acceso: 28/01/2022]; 40(1):e727. Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/727/930

7. Organización Mundial de la Salud. Trastorno del espectro autista. 2019. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/austim-spectrum-disorders

8. Pimienta N, González Y, Rodríguez L. Autismo infantil, manejo en la Especialidad de Odontología. Acta Médica del Centro. 2017 [acceso: 18/03/2023]; 11 (4). Disponible en: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/rt/printerFriendly/823/1098

9. DiStefano C, Shih W, Kaiser A, Landa R, Kasari C. Communication growth in minimally verbal children with ASD: The importance of interaction. Austim Research. 2016 [acceso: 28/01/2022]; 9 (10): 1093-1102. Disponible en: https://doi.org/10.1002/aur.1594

10. Guanoluisa D, Álvarez AJ, Izurieta LF, Paredes RL. El cuento infantil como estrategia para potenciar el lenguaje en niños con autismo. Revista Educare. 2021 [acceso: 28/01/2022]; 25 (1): 421-437. Disponible en: https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1430

11. Gallardo Martínez IE. Inicio tardío del lenguaje: revisión general. Rev Mex AMCAOF. 2016 [acceso: 17/10/2020]; 5(3):89-96. Disponible en: https://www.mediagraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=70489

12. Belichon M, Riviere A. El lenguaje autista desde una perspectiva correlacional. Estudios de Psicología. 2017 [acceso: 15/04/2022]. Disponible en: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1174/021093900320320380695

13. Carvalho P. lo que podemos aprender de los autistas: la experiencia clínica de una profesora de educación básica y un estudiante autista. Revista de psicología. 2019 [acceso: 15/04/2022]; 25 (3): 1316-1330. Disponible en: http://dx.doi.org/10.5752/P.1677-1168.2019v25n3p1316-1330

14. Vaiouli P, Andreou G. Communication and Language Development of young children witth austism: a review of research in music. Communication Disorders Quaterly. 2018 [acceso: 30/01/2022]; 39 (2): 323-329. Disponible en: https://doi.org/10.1177/1525740117705117

15. De Viries MH, Barth ACR, Maiworm S, Knecht S, Zwtserlood P, Floel A. La estimulación eléctrica del área de Broca mejora el aprendizaje implícito de una gramática artificial. Revusta de neurociencia cognitiva. 2010 [acceso: 24/01/2023]; 22 (11): 2427-2436. Disponible en: https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2CS&q=De+Viries+2010+1mA&btnG=#d=gs_qabs&+=1683920666284&u=%23%De10m753MQqIJ

16. Zhou T, Kang J, Li Z, Chen H, Li X. La estimulación de corriente continua transcraneal modula la conectividad funcional del cerebro en el autismo. Neuroimagen Clínica. 2020 [acceso: 24/01/2023]; 28: 102500. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.nicl.2020.102500

17. Mahmooifar E, Sotoodeh MS, Combined Transcranial Direct Current Stimulation and Selective Motor Training Enhances Balance in Children with Autism Spectrum Disorder. Perceptual and Motor Skills. 2020 [acceso: 24/01/2023]; 127: 11-125.

18. Auvichayapat N, Patjanasoontontorn N, Phuttharak W, Suphakunpinyo C, Keeratitanont K, Tunkamnerdthai O et al. Cambios en los metabolitos cerebrales después de la estimulación de corriente continua transcraneal anódica en el trastorno del espectro autista. Fronteras en neurociencia molecular. 2020 [acceso: 24/01/2023]; 13: 70. Disponible en: https://www.frontiersin.org/article/10.3389/fnmol.2020.0070/full?fbclid=IwAROR2x_wdpeZD3ZvOFTpLw6-SBV3UbKMaDB9XVoyHfoPT8gjNbNFVNdPFVNdPFSI

19. Qiu J, Kong X, Li J, Yang J, Huang Y, Huang M et al. Estimulación de corriente directa transcraneal (tDCS) sobre la corteza prefrontal lateral dorsal izquierda en niños con trastorno del espectro autista. Plasticidad Neural. 2021 [acceso: 24/01/2023]; p: 6627507. Disponible en: https://doi.org/10.1155/2021/662707

20. Salehinejad MA, Paknia N, Hosseinpour AH, Yavari F, Vicaruo CM, Nitsche MA, Nejati V. Contribución de la unión temporoparietal derecha y la corteza prefrontal ventromedial a la teoría de la mente en el autismo: un estudio tDCS aleatorizado y controlado con simulación. Investigación sobre autismo. 2021 [acceso: 24/01/2023]; 14 88): 1572-1584. Disponible en: https://doi.org/10.1002/1ur.2538

Published

2023-07-24

How to Cite

1.
Sánchez Savigñón M, Marìn Hernandez T, Perez Perez N. Non-invasive Brain Stimulation and Logotherapy in an Infant with Autism Spectrum Disorder. Rev. Hosp. Psiq. Hab. [Internet]. 2023 Jul. 24 [cited 2025 Oct. 10];20(2). Available from: https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/334

Issue

Section

Presentación de casos