Effectiveness of the Respectful Parenting Project for the Promotion of Psychological Well-being in Children and Adolescents

Authors

Keywords:

project, effectiveness, respectful parenting, psychological well-being, ehealth, psychology 2.0

Abstract

Introduction: Respectful parenting is based on respect for the child as a subject of rights.

Objective: Assess the effectiveness of the services provided by the project for the promotion of psychological well-being in children and adolescents.

Methods: A qualitative approach with an Action Research design was carried out. Quantitative and qualitative indicators were used as instruments, (the latter imply indicators of content analysis and group evolution). 28 work sessions were analyzed on Whatsapp and Telegram as part of the sampling.

Results: An increase in membership was observed; the indicators return of difficulties or failures in the performance of the parental role, recognition of the value of the service to achieve changes in parenting, and the use of learning by parents were highlighted. Likewise, the exchanges of experience, the increase in reflexive capacity, the acquisition of tools, and in lesser degree, the increase in trust among caregivers were accentuated as indicators of group evolution.

Conclusions: Both services were effective according to their characteristics, complementing each other and demonstrating the effectiveness of the project. All indicators were present, highlighting 3/5 of those refered to content analysis, and 4/5 of the ones refered to group evolution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Oakland School. ¿Crianza Respetuosa? [Sitio en Internet]. 2021. Disponible en https://oaklandjal.edu.mx/maternal/f/%C2%BFcrianza-respetuosa. Acceso en febrero del 2023.

Laguna, C. ¿Qué es la crianza respetuosa y cuáles son sus principios? [Sitio en Internet]. 2019. Disponible en https//www.psicoemocionat.com/que-es-la-crianza-respetuosa-y-cuales-son-sus-principios. Acceso en febrero del 2023.

Castellanos, R., Pérez, D., García, A., Álvarez, J., & Del Río, G. Retos de la Psicología en la protección integral de la infancia. En: A. Peñate. El derecho a los derechos. Infancias y adolescencias en Cuba. Cuba. Editorial: FLACSO Programa Cuba; 2021: 349-367.

Jiménez A, Sarduy Y. Pensar en las infancias cubanas. Coordenadas socioculturales. La Habana. Instituto Cubano de Investigación Cultural Juan Marinello y Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales; 2019.

Galano L. Evaluación de la efectividad de los servicios del proyecto Crianza Respetuosa (Tesis de Diploma). La Habana: Universidad de La Habana, 2021.

Calviño, M. Apoyo psicológico a la población. [Sitio en Internet]. 2020. Disponible http://www.cubadebate.cu/opinion/2020/03/26/apoyo-psicologico-a-la-población/. Acceso en febrero del 2023.

Eysenbach G. What is e-health? J of Med Internet Res 2001; 3(2): 1-2. Available in http://www.jmir.org/2001/2/e20/

Armayones M, Boixadós M, Gómez B, Guillamón N, Hernández E, Nieto R et al. Psicología 2.0: Oportunidades y Retos para el profesional de la Psicología en el ámbito de la Salud. Papeles del Psicólogo 2015; 36(2): 153-160. Disponible en http://www.papelesdelpsicologo.es

López J. La efectividad en las empresas públicas. Buenos Aires: IDEA/CICAP; 1985.

Vega R, Gómez C. Importancia de la evaluación de programas sociales. Una revisión documental de algunas perspectivas. 2012. Disponible en www.eumed.net/rev/cccss/20/

García AC, Castellanos R, Álvarez JR, Pérez D. Aislamiento físico en los hogares a causa de la COVID-19: efectos psicológicos sobre niños y adolescentes cubanos. Rev. Cub. de Psic. 2021; 2(2): 51-68.

Castellanos Cabrera R. AcompañArte. Programa psicoterapéutico grupal para escolares menores con alteraciones emocionales [Tesis doctoral]. La Habana: Universidad de La Habana; 2017.

Hernández R, Fernández C, Baptista MP. Metodología de la Investigación, 6a. edición. México D.F: Mcgraw-Hill / Interamericana Editores, S.A. de C.V; 2014.

Castellanos R. Cultura de la infancia y derechos de la niñez en Cuba. En A. Jiménez & Y. Sarduy, Pensar en las infancias cubanas. Coordenadas Socioculturales. La Habana: Instituto Cubano de Investigación Cultural Juan Marinello y Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO-Cuba); 2012: 159-167

Sáenz. A. M., Chávez. S. M., Cervantes. A., y Astorga. M. M. Programa virtual de parentalidad positiva para cuidadores de infantes juarenses. Enseñanza e Investigación en Psicología. 2022; 4(2): 542-553.

Alkabes-Esquenazi L, Díaz-Hernández R, Zapata J, González S, Redfern S, Oviedo DC. Hallazgos preliminares sobre la eficacia del programa Crianza Reflexiva para cuidadores de niños entre 4 y 12 años de edad. XVIII Congreso Nacional de Ciencia y Tecnología (APANAC 2021) Congreso Virtual; 23-25 de Junio 2021; Panamá.

Published

2023-08-18

How to Cite

1.
Galano Lafita L, Castellanos Cabrera R. Effectiveness of the Respectful Parenting Project for the Promotion of Psychological Well-being in Children and Adolescents. Rev. Hosp. Psiq. Hab. [Internet]. 2023 Aug. 18 [cited 2025 Oct. 10];20(2). Available from: https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/332

Issue

Section

Comunicación breve