Occupational Therapy for the Stimulation of Self-validism in Infants with Autism Spectrum Disorder

Authors

  • Niurka Teresita Marrero Santana CIREN
  • Marianne Sánchez Savigñón CIREN

Keywords:

self-validism, occupational therapy, autism spectrum disorder

Abstract

Introduction: Occupational therapy can influence learning to stimulate self-validism in infants with autism spectrum disorder, and promote their autonomy in carrying out daily life activities.

Objective: Assess the effects of occupational therapy to promote the development of self-validism in infants with autism spectrum disorder treated at the Children’s Neurology Clinic of the International Center for Neurological Restoration.

Methods: A retrospective descriptive study was carried out in a sample of 14 pediatric patients with autism spectrum disorder. The treatment included 6 weekly sessions of occupational therapy during 84 days. The review of medical histories and occupational therapy records was taken into account, and it was contrasted with the results of the external diagnosis, and the initial and final evaluation with the scale to measure self-validism. Percentage calculation and the non-parametric Wilcoxon test were used for data analysis.

Results: Significant changes in autonomy skills were found during the performance of daily life activities. Besides, an improvement of 12.6 % for the personal hygiene area, 25 % for the clothing area, and 34.6 % for the eating area was evident.

Conclusions: The occupational therapy intervention had a favorable impact on the acquisition of daily life skills in infants with autism spectrum disorder. It is concluded that, together with the support of the family environment, it plays an important role in cognitive and social development for the stimulation of self-validism and autonomy.   

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Calle-Poveda AG, Chávez-Prado JE. Intervención de terapia ocupacional en la infancia. Autonomía personal y actividad desde la vida diaria. Dom. Cien. 2020 [acceso: 24/01/2023]; 6 (4): 129-140. Disponible en: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i4.1456

2. Narváez Reina AG. Facilitación funcional para mejorar el estilo de vida de las personas con autismo, mediante la intervención de terapia ocupacional a través del entrenamiento de las actividades de la vida diaria. Quito. 2021. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/25535

3. CERFID. Terapia ocupacional en niños. 2020 [acceso: 24/01/2023]. Disponible en: https://www.cerfid.com.pe/blog/terapia-ocupacional-en-ninos/

4. Fernández, Sabina Barrios. Efectividad de la terapia ocupacional pediátrica para niños con discapacidad: una revisión sistemática. Revista Terapia Ocupacional Galicia. 2019 [acceso: 24/01/2023]; 16(30):236-39. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7225379

5. Peñailillo, María Belén Farías. Formación de la Unidad de Terapia Ocupacional en Programas de Integración Escolar: Una experiencia desde la Corporación Municipal de San Miguel. Context. 2020 [acceso: 24/01/2023]; (6):95-119. Doi: 10.5281/zenodo.4509418.

6. López Chávez, Catalina, María De Lourdes Larrea Castelo, Jaime Breilh, y Ylonka Tillería. La determinación social del autismo en población infantil ecuatoriana. Revista Ciencias de la Salud. 2020 [acceso: 24/01/2023]; 18:1. Doi: 10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.8993.

7. Llinares, ML (2019). Detección temprana de signos de alarma en personas con TEA. Revista de las Sociedades Canarias de Pediatría.

8. Rojas V, Rivera A, Nilo N, Actualización en diagnóstico e intervención temprana del Trastorno del Espectro Autista. Revista chilena de pediatría. 2019 [acceso: 24/01/2023]; 90(5):478-84. DOI: 10.32641/rchped.v90i5.1294.

9. Guerra MM, Duarte LM, Arias J. La neuroanatomía y neurofisiología en la comprensión de los trastornos del espectro autista. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas. 2021 [acceso: 28/01/2022]; 40(1):e727. Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/727/930

10. Organización Mundial de la Salud. Trastorno del espectro autista. 2019. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/austim-spectrum-disorders

11. Calzadilla Y, Rodríguez S, Cedeño T. La orientación familiar para la educación de niños con trastorno del espectro autista. Luz. 2021 [acceso: 28/01/2022]; 20 81): 55-68. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=589169025005

12. Pardo MP, Blasco M, López A, Miravete A, Aranda E, Borau P. La importancia de la terapia ocupacional en el trastorno del espectro autista. Revista Sanitaria de investigación. 2022 [acceso: 18/07/2023]; 3 (7): 105. Disponible en: https://revistasanitariadeinvestigacion.com/la-importancia-de-la-terapia-ocupacional-en-el-trastorno-del-espectro-autista/

13. Arévalo JA. La integración sensorial y la importancia del abordaje de la terapia ocupacional de niños con trastorno del espectro autista. Dominio de las Ciencias. 2022 [acceso: 18/08/2023]; 82): 588-599. Disponible en: https://doi.org/10.23857/dc.v8i2.2664

14. Montanero M, Moralo M. Aprendizaje con y sin error en estudiantes con TEA. Revista española de pedagogía. 2019 [acceso: 24/01/2023]. DOI: 10.22550/REP77-1-2019-01.

15. Freire K. Programa para la Independencia Funcional de las Actividades Básicas de la Vida Diaria en niños con déficit Intelectual moderado en edades comprendidas de 6-12 años. Quito: UCE. 2020 [acceso: 24/01/2023]. Disponible en: http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/21660

Published

2024-04-25

How to Cite

1.
Marrero Santana NT, Sánchez Savigñón M. Occupational Therapy for the Stimulation of Self-validism in Infants with Autism Spectrum Disorder. Rev. Hosp. Psiq. Habana [Internet]. 2024 Apr. 25 [cited 2025 Aug. 21];21(1). Available from: https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/471

Issue

Section

Comunicación breve