Content Validation of the Time Management Behavior Questionnaire for University Students in Havana

Authors

Keywords:

time management, university students, content validity

Abstract

Introduction: Developing time management strategies allows university students to manage stress, and improve academic performance. The Time Management Behavior Questionnaire (TMBQ) assesses time management behaviors and has not been adapted for the Cuban context.

Objective: Validate the content of the TMBO linguistically and culturally for university students in Havana.

Method: The expert preference method was used to assess clarity, relevance, coherence and sufficiency of the items and dimensions. The content validity coefficient (CVC) was used to evaluate consensus. Observations were collected to improve the understanding of the test. In the piloting, reliability was verified using Cronbach's α coefficient. The participants’ criteria were obtained through a structured interview.

Results: Eleven experts participated, and adequate average CVC values were obtained, for sufficiency (0.98), and for the rest of the attributes (0.96). Seventy-eight percent of the items were modified. Thirtysix university students participated in the piloting, and an overall Cronbach's α of 0.675 was reported, which evidenced the homogeneity of the test. This did not occur in all dimensions: Goal and priority setting (α = 0.556); time management tools (α = 0.647); preferences for disorganization (α = 0.420), and perceived control over time (α = 0.260).

Conclusions: The adapted TMBQ meets metric attributes of reliability and content validity in university students. Its validation in the Cuban context with a larger sample is recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yanelys Soto Plutín, Hospital Universitario “Miguel Enríquez”. La Habana, Cuba

Psicóloga de la Salud (Psicología )

Mirian Felicia González Llanesa, Facultad de Ciencias Médicas “Miguel Enríquez”. La Habana, Cuba

Profesora titular de Psicología de la Universidad de la habana. Facultad de Ciencias Médicas "Miguel Enriquez". La Habana, Cuba

Damian Valdés Santiago, Universidad de La Habana. La Habana, Cuba

Auxiliar Professor (Faculty of Mathematics and Computer Science) Employment. Universidad de La Habana. La Habana, Cuba

References

1. García Ros R, PérezGonzález F. Spanish Version of the Time Management Behavior Questionnaire for University Students. Span J Psychol [Internet]. 2012[citado18/5/2023];15(3): [1485–94]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=17224489054

2. García Ros R, Pérez González F, Talaya González I, Martínez Díaz E. Análisis de la Gestión del Tiempo Académico de los estudiantes de nuevo ingreso en la titulación de Psicología: Capacidad predictiva y análisis comparativo entre dos Instrumentos de Evaluación. Int J Dev Educ Psychol [Internet].2008[citado18/5/2023];2(1): [245–52]. Disponible en:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832317027

3. Garcia Marcos CJ, López Vargas O, Cabero Almenara J. Autorregulación del aprendizaje en la Formación Profesional a Distancia: efectos de la gestión del tiempo. Rev Educ a Distancia [Internet]. 2020[citado18/5/2023];20(62). Disponible en: DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red.400071

4. Durán Aponte EU, Pujol L. Manejo del tiempo académico en jóvenes que inician estudios en la Universidad Simón Bolívar. Rev Latinoam Ciencias Soc [Internet]. 2013[citado18/5/2023];11(1):[93–108]. Disponible en:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77325885022

5. Garzón Umerenkova A, Gil Flores J. Gestión del tiempo en alumnado universitario con diferentes niveles de rendimiento académico. Educ e Pesqui [Internet]. 2018[citado18/5/2023];44():[1-16].Disponible en: DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201708157900

6. Roblero G. Validación de cuestionario sobre gestión del tiempo en universitarios mexicanos. Rev Electrónica Investig Educ [Internet]. 2020[citado18/5/2023];22(1):[1]. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e01.2136

7. Osorio García CM, Velázquez Martínez ZL. La organización temporal en estudiantes de Psicología : una mirada a su desarrollo. Rev. Cubana Edu. Superior. [Internet]. 2022[citado18/5/2023],41 (2). Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257- 43142022000200013&lng=es&tlng=es

8. Osorio García CM, Velázquez Martínez ZL, Lorenzo Ruiz A. La organización temporal del acompañamiento psicosocial : experiencia en Holguín durante la pandemia por COVID-19. Rev Cubana Psicología [Internet]. 2020[citado18/5/2023];2(2):[13]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/359693901

9. Osorio García CM, Velázquez Martínez ZL, Tapia Reyes C. Organización temporal y estrés: un estudio con jóvenes trabajadores del sector turístico en Holguín. Rev Psicoespacios [Internet]. 2019[citado18/5/2023];13(22):[77–91]. Disponible en: https://doi.org/10.25057/21452776.1212

10. Morillo Asuero E. El Papel de la Gestión del Tiempo en las Actividades Académicas del Alumnado. Revisión Sistemática [tesis de maestría]. Universidad de Sevilla, Sevilla :2020[citado18/5/2023]. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/109145

11. Claessens BJC, Van Eerde W, Rutte CG, Roe RA. A review of the time management literature. Pers Rev [Internet]. 2007[citado18/5/2023];36(2):[255–276]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/228664480

12. Garzón Umerenkova A, Gil Flores J. Propiedades psicométricas del TMBS en universitarios. Rev Electron Investig Educ[Internet]. 2017[citado18/5/2023];19(4):[50–60]. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1340

13. Hernández Sampieri R, Mendoza Torrez CP. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. [Internet].Primera Edición. Ciudad de México: McGraw Hill Education;2018[citado18/5/2023]. Disponible en: http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/bitstream/54000/1292/1/Hernández- Metodología de la investigación.pdf

14. Escobar Pérez J, Cuervo Martínez Á. Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Av en Medición [Internet]. 2008[citado18/5/2023];6:[27–36]. Disponible en:https://www.researchgate.net/publication/302438451

15. Pedrosa I, Suárez Álvarez J, García Cueto E. Evidencias sobre la validez de contenido: avances
teóricos y métodos para su estimación. Acción Psicológica [Internet]. 2014[citado18/5/2023];10(2):[3-20]. Disponible en:
https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2013000200002

16. Şahin M, Aybek E. Jamovi: An Easy to Use Statistical Software for the Social Scientists. Int J Assess Tools Educ [Internet]. 2019 [citado18/5/2023];6(4 [670–692]. Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=EJ1243495

17. Muñiz J. Introducción a la Psicometría: Teoría clásica y TRI [Internet]. Edición en versión digital. Madrid: Ediciones Pirámide; 2018 [citado18/5/2023]. Disponible en: https://www.edicionespiramide.es/libro.php?id=5197731

18. Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. World Med Assoc Inc [Internet] 2013 [citado18/5/2023];[1–8]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-paralas-investigaciones-medicas-en-seres-humanos

Published

2023-08-18

How to Cite

1.
Soto Plutín Y, González Llanesa MF, Valdés Santiago D. Content Validation of the Time Management Behavior Questionnaire for University Students in Havana. Rev. Hosp. Psiq. Hab. [Internet]. 2023 Aug. 18 [cited 2025 Dec. 18];20(2). Available from: https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/375

Issue

Section

Artículo original