Content Validation of the Time Management Behavior Questionnaire for University Students in Havana
Keywords:
time management, university students, content validityAbstract
Introduction: Developing time management strategies allows university students to manage stress, and improve academic performance. The Time Management Behavior Questionnaire (TMBQ) assesses time management behaviors and has not been adapted for the Cuban context.
Objective: Validate the content of the TMBO linguistically and culturally for university students in Havana.
Method: The expert preference method was used to assess clarity, relevance, coherence and sufficiency of the items and dimensions. The content validity coefficient (CVC) was used to evaluate consensus. Observations were collected to improve the understanding of the test. In the piloting, reliability was verified using Cronbach's α coefficient. The participants’ criteria were obtained through a structured interview.
Results: Eleven experts participated, and adequate average CVC values were obtained, for sufficiency (0.98), and for the rest of the attributes (0.96). Seventy-eight percent of the items were modified. Thirtysix university students participated in the piloting, and an overall Cronbach's α of 0.675 was reported, which evidenced the homogeneity of the test. This did not occur in all dimensions: Goal and priority setting (α = 0.556); time management tools (α = 0.647); preferences for disorganization (α = 0.420), and perceived control over time (α = 0.260).
Conclusions: The adapted TMBQ meets metric attributes of reliability and content validity in university students. Its validation in the Cuban context with a larger sample is recommended.
Downloads
References
2. García Ros R, Pérez González F, Talaya González I, Martínez Díaz E. Análisis de la Gestión del Tiempo Académico de los estudiantes de nuevo ingreso en la titulación de Psicología: Capacidad predictiva y análisis comparativo entre dos Instrumentos de Evaluación. Int J Dev Educ Psychol [Internet].2008[citado18/5/2023];2(1): [245–52]. Disponible en:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=349832317027
3. Garcia Marcos CJ, López Vargas O, Cabero Almenara J. Autorregulación del aprendizaje en la Formación Profesional a Distancia: efectos de la gestión del tiempo. Rev Educ a Distancia [Internet]. 2020[citado18/5/2023];20(62). Disponible en: DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red.400071
4. Durán Aponte EU, Pujol L. Manejo del tiempo académico en jóvenes que inician estudios en la Universidad Simón Bolívar. Rev Latinoam Ciencias Soc [Internet]. 2013[citado18/5/2023];11(1):[93–108]. Disponible en:
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77325885022
5. Garzón Umerenkova A, Gil Flores J. Gestión del tiempo en alumnado universitario con diferentes niveles de rendimiento académico. Educ e Pesqui [Internet]. 2018[citado18/5/2023];44():[1-16].Disponible en: DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-4634201708157900
6. Roblero G. Validación de cuestionario sobre gestión del tiempo en universitarios mexicanos. Rev Electrónica Investig Educ [Internet]. 2020[citado18/5/2023];22(1):[1]. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e01.2136
7. Osorio García CM, Velázquez Martínez ZL. La organización temporal en estudiantes de Psicología : una mirada a su desarrollo. Rev. Cubana Edu. Superior. [Internet]. 2022[citado18/5/2023],41 (2). Disponible en:
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257- 43142022000200013&lng=es&tlng=es
8. Osorio García CM, Velázquez Martínez ZL, Lorenzo Ruiz A. La organización temporal del acompañamiento psicosocial : experiencia en Holguín durante la pandemia por COVID-19. Rev Cubana Psicología [Internet]. 2020[citado18/5/2023];2(2):[13]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/359693901
9. Osorio García CM, Velázquez Martínez ZL, Tapia Reyes C. Organización temporal y estrés: un estudio con jóvenes trabajadores del sector turístico en Holguín. Rev Psicoespacios [Internet]. 2019[citado18/5/2023];13(22):[77–91]. Disponible en: https://doi.org/10.25057/21452776.1212
10. Morillo Asuero E. El Papel de la Gestión del Tiempo en las Actividades Académicas del Alumnado. Revisión Sistemática [tesis de maestría]. Universidad de Sevilla, Sevilla :2020[citado18/5/2023]. Disponible en: https://idus.us.es/handle/11441/109145
11. Claessens BJC, Van Eerde W, Rutte CG, Roe RA. A review of the time management literature. Pers Rev [Internet]. 2007[citado18/5/2023];36(2):[255–276]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/228664480
12. Garzón Umerenkova A, Gil Flores J. Propiedades psicométricas del TMBS en universitarios. Rev Electron Investig Educ[Internet]. 2017[citado18/5/2023];19(4):[50–60]. Disponible en: https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1340
13. Hernández Sampieri R, Mendoza Torrez CP. Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. [Internet].Primera Edición. Ciudad de México: McGraw Hill Education;2018[citado18/5/2023]. Disponible en: http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/bitstream/54000/1292/1/Hernández- Metodología de la investigación.pdf
14. Escobar Pérez J, Cuervo Martínez Á. Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Av en Medición [Internet]. 2008[citado18/5/2023];6:[27–36]. Disponible en:https://www.researchgate.net/publication/302438451
15. Pedrosa I, Suárez Álvarez J, García Cueto E. Evidencias sobre la validez de contenido: avances
teóricos y métodos para su estimación. Acción Psicológica [Internet]. 2014[citado18/5/2023];10(2):[3-20]. Disponible en:
https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1578-908X2013000200002
16. Şahin M, Aybek E. Jamovi: An Easy to Use Statistical Software for the Social Scientists. Int J Assess Tools Educ [Internet]. 2019 [citado18/5/2023];6(4 [670–692]. Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=EJ1243495
17. Muñiz J. Introducción a la Psicometría: Teoría clásica y TRI [Internet]. Edición en versión digital. Madrid: Ediciones Pirámide; 2018 [citado18/5/2023]. Disponible en: https://www.edicionespiramide.es/libro.php?id=5197731
18. Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. World Med Assoc Inc [Internet] 2013 [citado18/5/2023];[1–8]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-paralas-investigaciones-medicas-en-seres-humanos
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yanelys Soto Plutín, Mirian Felicia González Llanesa, Damian Valdés Santiago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
