Validity and Reliability of the Positive Psychological Functioning Scale in Peruvian Women

Authors

Keywords:

Psychological functioning, psychological well-being, positive psychology, life purpose, optimism, family violence

Abstract

Introduction: Pandemics and family violence have caused negative consequenceson people’s psychological functioning and quality of life, especially women. This has led many institutions to join efforts to mitigate these consequences; however, one limitation is to have access to validated instruments that help assess psychological functioning in women.

Objective: Analyze the validity and reliability of the positive psychological functioning scale in mothers who suffer from family violence.

Materials and methods: A technological study with an instrumental design was carried out. 169 mothers who live in the city of Piura, Peru participated. They were selected by means of a non-probabilistic sampling by quotas.

Results: The factorial analysis showed that models proposed in Spain, Mexico and Uruguay did not fit the data; therefore, a new factorial model proposal was elaborated, composed of 6 dimensions and 30 items with significant correlations between dimensions and the total; the fit indices were higher than 0.94, the reliability at a general level and by dimensions was higher than 0.90.

Conclusions: The usefulness of the proposed model is considered feasible to identify the level of impact on psychological well-being. It also constitutes the basis for articulating strategies to promote better personal adjustment and quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alberto Remaycuna-Vasquez, Universidad Privada Antenor Orrego

Licenciado en Psicología y Magister en Intervención Psicológica por la Universidad César Vallejo de Trujillo

Luz Angelica Atoche-Silva, Universidad Nacional de Frontera

Licenciada en Psicología con mención en el Área Educativa, Magíster en Docencia Universitaria, Doctora en Educación por la Universidad Cesar Vallejo, Post Doctorado en Educación, Tecnología y Educación

Oscar Manuel Vela-Miranda, Universidad César Vallejo

Licenciado en Psicología, Magister en Psicología Clínica y Doctor en Psicología. y Docente e Investigador Principal de la Escuela de Psicología Universidad César Vallejo

Victor Eduardo Horna-Calderon, Universidad San Ignacio de Loyola

Licenciado en Psicología, Magister en Psicología educativa por la Universidad San Martín de Porres

Jessica Karin Solano-Cavero, Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo

Licenciada en Sociología y Magister en Ciencias de la Educación con Mención en Docencia y Gestión Universitaria por la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo

Gilberto Carrión-Barco, Universidad Tecnológica del Perú

Licenciado en Administración Pública por la Universidad Señor de Sipán, Master en Innovación de Procesos en la Gestión Pública por la Universidad Politécnica de Valencia, Doctor en Ciencias de la Computación por la Universidad Señor de Sipán

References

1. Teh, W. L., Cetty, L., Jeyagurunathan, A., Devi, F., Roystonn, K., Tang, C., ... & Subramaniam, M. Comorbid physical illnesses in adult outpatients with psychotic disorders: risk factors, psychological functioning, and quality of life outcomes. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, (2021) 1-11. https://doi.org/10.1007/s00127-021-02034-8

2. Vermeiren, M. R., Kranenburg, L. W., Daele, P. L., Wijk, R. G., & Hermans, M. A. Psychological functioning and quality of life in patients with mastocytosis: a cross-sectional study. Annals of Allergy, Asthma & Immunology, (2020), 124(4), 373-378. https://doi.org/10.1016/j.anai.2019.12.020

3. Ko, H. y Jung, S. Asociación de fragilidad social con salud física, función cognitiva, salud psicológica y satisfacción con la vida en coreanos mayores que viven en la comunidad. Revista Internacional de Investigación Ambiental y Salud Pública , (2021), 18 (2), 818. https://doi.org/10.3390/ijerph18020818

4. Merino, D., Privado, J., Diaz, E., Rubio, S. y López, I. Funcionamiento psicológico positivo en España: ¿existen diferencias en función del nivel educativo?. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, (2017), 07, 118-122. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.07.3000

5. Kashdan, T. B. Social Anxiety Dimensions, Neuroticism, and the Contours of Positive Psychological Functioning. Cognitive Therapy & Research, (2002), 26(6). https://doi.org/10.1023/A:1021293501345

6. Fernándezl, E. G., & Martín-Díaz, M. D. Longitudinal study on affect, psychological well-being, depression, mental and physical health, prior to and during the COVID-19 pandemic in Spain. Personality and Individual Differences, (2021), 172, 110591. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110591

7. Kavčič, T., Avsec, A. & Zager Kocjan, G. Psychological Functioning of Slovene Adults during the COVID-19 Pandemic: Does Resilience Matter?. Psychiatr, (2021), 92, 207–216 (2021). https://doi.org/10.1007/s11126-020-09789-4

8. Vsec, A., Zager, G. y Kavcic, T. COVID-19 lockdown distress, but not the infection concerns, shape psychological functioning during the pandemic: The mediating role of basic psychological needs. Revista escandinava de psicología, (2021), 62, 717–724. https://doi.org/10.1111/sjop.12758

9. Prati, G., & Mancini, A. The psychological impact of COVID-19 pandemic lockdowns: A review and meta-analysis of longitudinal studies and natural experiments. Psychological Medicine, (2021), 51(2), 201-211. doi:10.1017/S0033291721000015

10. Asnakew, S., Amha, H., & Kassew, T. Mental Health Adverse Effects of COVID-19 Pandemic on Health Care Workers in North West Ethiopia: A Multicenter Cross-Sectional Study. Neuropsychiatric disease and treatment, (2021), 17, 1375–1384. https://doi.org/10.2147/NDT.S306300

11. Organización Panamericana de la Salud. The COVID-19. INFORME REGIONAL DE LAS AMÉRICAS. (2022). https://bit.ly/3OHDQz3

12. Organización Mundial de la Salud. La OMS subraya la urgencia de transformar la salud mental y los cuidados conexos. (2022). https://bit.ly/3vtQ5IG

13. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Encuesta Nacional de Bienestar Autorreportado. ENBIARE. (2021). https://bit.ly/3SiI9Uf

14. Prieto, D. E., Bravo, G, L., De Pierola, I., Luna, G., Merea, L. y Zegarra, Á. C. Depresión y ansiedad durante el aislamiento obligatorio por el COVID-19 en Lima Metropolitana. Liberabit, (2020), 26(2).
https://dx.doi.org/10.24265/liberabit.2020.v26n2.09

15. Ministerio de Salud Mental. Tiempos de pandemia. 2020-2021. (2021). https://bit.ly/3zkxSOW

16. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Los efectos nocivos de la COVID-19 sobre la salud mental de los niños, niñas y jóvenes son sólo la punta del iceberg, según UNICEF. (2021). https://uni.cf/3QaJkDB

17. Rosas, J., Villanueva., A, Pantani, F., Lozano, A. y Ticse. Frecuencia de depresión y ansiedad no diagnosticadas en pacientes con diabetes mellitus tipo 2 que acuden a la consulta externa de un hospital general de Lima, Perú. Revista de Neuro-Psiquiatria, (2022), 82(3):166-74. https://bit.ly/3JgMOlG

18. Portela, M. Estudio preliminar de las propiedades psicométricas de la escala de Funcionamiento Psicológico Positivo para una muestra de adolescentes uruguayos. Ciencias Psicológicas, (2021), 15(1). https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2396

19. Ryff CD. Psychological well-being revisited: advances in the science and practice of eudaimonia. Psychother Psychosom. (2014), 83(1):10-28. DOI: 10.1159/000353263

20. Díaz, P., Estrada, E., Iparraguirre, N., Grajeda., A. y Misare, M. Propiedades psicométricas de la Escala de Bienestar Psicológico SPWB de Carol d. Riff en estudiantes de secundaria de la UGEL 02. Revista de investigación en psicología, (2020), 23(2), 179-195. https://doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19240

21. Ryff C. D. Well-Being With Soul: Science in Pursuit of Human Potential. Perspectives on psychological science. Journal of the Association for Psychological Science, (2018), 13(2), 242–248. https://doi.org/10.1177/1745691617699836

22. Hobfoll, S. Recursos sociales y psicológicos y adaptación. Revisión de Psicología General, (2002), 6 (4), 307–324. https://doi.org/10.1037/1089-2680.6.4.307

23. Merino, D., Privado, J. y Zeus, G. Validación mexicana de la Escala de Funcionamiento Psicológico Positivo. Perspectivas en torno al estudio del bienestar y su medida. Salud Mental, (2015), 38 (2),109-115. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58239238005

24. González, N., López, A. y Torres, M. Fuentes, N. Propiedades psicométricas de la escala de funcionamiento psicológico positivo en adolescentes. Revista de Psicología de la Universidad Autónoma del Estado de México, (2018), 7(14), 80-97. https://bit.ly/3Scjq41

25. Calderón-De la Cruz, G., Lozano Chávez, F., Cantuarias Carthy, A., & Ibarra Carlos, L. Validation of the Satisfaction with Life Scale in Peruvian workers. Liberabit, (2018), 24, 249-264. https://dx.doi.org/10.24265/liberabit.2018.v24n2.06

26. Sanches, H., Reyes, C. y Mejía, K. Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Universidad Ricardo Palma. (2018). https://bit.ly/3biWFL7

27. Ato, M., López, J. y Benavente, A. Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, (2013), 29 (3): 1038-1059. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511.

28. Cook, D. A., & Beckman, T. J. Current concepts in validity and reliability for psychometric instruments: theory and application. The American journal of medicine, (2006), 119(2), 166-e7. https://doi.org/10.1016/j.amjmed.2005.10.036

29. Scholtes, V. A., Terwee, C. B., & Poolman, R. W. What makes a measurement instrument valid and reliable?. Injury, (2011), 42(3), 236-240. https://doi.org/10.1016/j.injury.2010.11.042

30. Rodríguez, R. M., Gil, J. A. P., & Moscoso, S. C. Validez de constructo: el uso de análisis factorial exploratorio-confirmatorio para obtener evidencias de validez. Psicothema, (2000), 12(Su2), 442-446.

31. Peeters, M. J., & Harpe, S. E. Updating conceptions of validity and reliability. Research in Social and Administrative Pharmacy, (2020), 16(8), 1127-1130. https://doi.org/10.1016/j.sapharm.2019.11.017

32. Green, SB, Akey, TM, Fleming, KK, Hershberger, SL y Marquis, JG. Efecto del número de puntos de la escala en los índices de ajuste de chi-cuadrado en el análisis factorial confirmatorio. Modelado de ecuaciones estructurales: una revista multidisciplinaria, (1997), 4 (2), 108–120. https://doi.org/10.1080/10705519709540064

33. McNeish, D., & Wolf, M. G. Dynamic fit index cutoffs for confirmatory factor analysis models. Psychological Methods, (2023), 28(1), 61–88. https://doi.org/10.1037/met0000425

34. Sun, J. Assessing Goodness of Fit in Confirmatory Factor Analysis. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, (2005), 37(4), 240–256. https://doi.org/10.1080/07481756.2005.11909764

35. Merino, M.-D. & Privado, J. Positive Psychological Functioning. Evidence for a new construct and its measurement. [Funcionamiento psicológico positivo. Evidencia para un nuevo constructo y su medición]. Anales de Psicología / Annals of Psychology, (2014), 31(1), 45–54. https://doi.org/10.6018/analesps.31.1.171081

36. Ventura, J. y Caycho, T. (2017). El coeficiente Omega: un método alternativo para la estimación de la confiabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, (2017), 15, 1, 625-627.

Published

2023-08-18

How to Cite

1.
Remaycuna-Vasquez A, Atoche-Silva LA, Vela-Miranda OM, Horna-Calderon VE, Solano-Cavero JK, Carrión-Barco G. Validity and Reliability of the Positive Psychological Functioning Scale in Peruvian Women. Rev. Hosp. Psiq. Habana [Internet]. 2023 Aug. 18 [cited 2025 Aug. 23];20(2). Available from: https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/345

Issue

Section

Artículo original