Childhood Conduction Aphasia in a Case with Left Parietal Ependymoma
Keywords:
ependymoma, neuropsychology, neuropsychological tests, children, conduction aphasiaAbstract
Introduction: Ependymomas arise from cells lining the ventricles of the central nervous system. They represent 10% of all pediatric brain tumors.
Objective: To describe the neuropsychological approach of a patient with ependymoma in the left parietal lobe.
Case presentation: Eight-year-old male patient with language impairment secondary to a left parietal lobe ependymoma. A pre- and post-surgical neuropsychological evaluation was performed in order to describe the cognitive, emotional and behavioral findings.
Discussion: Before surgery, cognitive strengths were found, characterized by adequate visuoconstructive and mnestic skills, and cognitive weaknesses mainly in attention, executive functioning and especially difficulties in his expressive language, with multiple failures in word repetition, which were maintained one week after surgery, fulfilling a picture of infantile conduction aphasia, probably transient.
Conclusions: The hospital clinical experience of the neuropsychological approach to oncologic patients is shared.
Downloads
References
2. México. Centro Nacional para la Salud de la Infancia y Adolescencia [CENSIA]. Cáncer Infantil en México . Epidemiología del Cáncer en la Infancia y la Adolescencia. 2019. [acceso: 22/10/2020]. Disponible en: https://www.gob.mx/salud%7Ccensia/articulos/cancer-infantil-en-mexico-130956
3. México. Instituto Nacional de Estadística y Geografía [INEGI]. Estadísticas a Propósito Del Día Mundial Contra El Cáncer. 2021. [acceso: 22/10/2020]. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/aproposito/2021/cancer2021_Nal.pdf
4. Hernández G, Sierra E, Infante M, Rodríguez E, León Q. Ependimoma intracraneal: apuntes clínicos, moleculares y anatomopatológicos. Rev Médica electrónica. 2020 [acceso: 22/10/2020]; 42(5). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3434/pdf_817
5. Khatua S, Magnum R, Bertrand KC, Zaky W, McCall D, Mack SC. Pediatric ependymoma: current treatment and newer therapeutic insights. Futur Oncol. 2018 [acceso: 22/10/2020]; 14(30):3175–86. Disponible en: https://www.futuremedicine.com/doi/10.2217/fon-2018-0502
6. Pollack IF, Agnihotri S, Broniscer A. Childhood brain tumors: current management, biological insights, and future directions. J Neurosurg Pediatr. 2019 [acceso: 22/10/2020]; 23(3):261–73. Disponible en: https://thejns.org/view/journals/j-neurosurg-pediatr/23/3/article-p261.xml
7. Gerstner E, Pajtler K. Ependymoma. Semin Neurol. 2018;38(01):104–11. DOI: 10.1055/s-0038-1636503
8. Hernández M, Pastor N. Afectación neuropsicológica como secuela del tratamiento oncológico. Pediatría Atención Primaria. 2020 [acceso: 22/10/2020]; 22(85):27–30. Disponible en: https://scielo.isciii.es/pdf/pap/v22n85/1139-7632-pap-22-85-e27.pdf
9. Weschler D. Escala Wechsler de Inteligencia para niños IV. Manual Moderno; 2007.
10. Fernández I, Santamaría P, Sánchez F, Carrasco M, Del Barrio V. Sistema de Evaluación de Niños y Adolescentes. TEA Ediciones; 2015.
11. Yañez G, Prieto B. Batería Neuropsicológica para la evaluación de los Trastornos del Aprendizaje. Manual Moderno; 2013.
12. Matute E, Rosselli M, Ardila A, Ostrosky F. Evaluación Neuropsicológica Infantil-2. Manual Moderno; 2013.
13. Narbona J, Crespo N. Afasia en niños y adolescentes: aspectos evolutivos. Rev Neurol. 2008 [acceso: 22/10/2020]; 46(S01):S87. Disponible en: https://www.neurologia.com/articulo/2008025
14. Raymer A, Turkstra L. Rehabilitación de los trastornos del lenguaje en adultos y niños. En: Wilson B, Winegardner J, van Heugten C, Ownsworth T, editores. Rehabilitación neuropsicológica. Manual Moderno; 2019.