Respectful Parenting: Child Clinical Psychology in the Protection of Children’s Mental Health
Keywords:
Respectful Parenting, childhood, coronavirus, caregiversAbstract
Introduction: The arrival of the pandemic in our country has meant that families face a negative emotional burden and an overload of roles associated with the care and satisfaction of children and adolescents’ needs; the Respectful Parenting project arises in a context where Child Clinical Psychology needed to support much more children’s mental health.
Objective: Promoting or restoring the psychological well-being of children and adolescents through the support and preparation of their primary caregivers.
Methods: The target population is the thousands of parents and caregivers who make up the project services. The methodology is qualitative action research.
Results: The main children's problems and the support requirements of their caregivers are identified. The project is structured in three services that complement each other. The systematic assessment in the sessions and the one directed to a sample of project beneficiaries show very favorable results.
Conclusions: The project assesses the needs of the target public. It is designed, implemented and achieves positive results in its evaluation. It manages to promote or recover the psychological well-being of infants through the support and preparation of their main caregivers.
Downloads
References
2. Mefalopulos P. Los efectos sociales y económicos de la pandemia para la infancia.Chile: UNICEF; 2020.
3. García Morey AC, Castellanos Cabrera R, Álvarez Cruz JR, Pérez Quintana D, Río Ojeda. Buenas prácticas de la Psicología en diferentes escenarios de protección integral de niños y adolescentes. El derecho a los derechos. Infancias y adolescencias en Cuba. Cuba. Editorial: FLACSO Programa Cuba; 2021.
4. García Morey AC, Castellanos Cabrera R, Álvarez Cruz JR, Pérez Quintana D. Aislamiento físico en los hogares a causa de la COVID-19: efectos psicológicos sobre niños y adolescentes cubanos. Rev. Cub. de Psic. 2021; 2(2): 51-68.
5. García Morey AC. Psicología Clínica Infantil. Evaluación y Diagnóstico. La Habana: Editorial Félix Varela; 2013.
6. Vygotsky LS. Pensamiento y Lenguaje. Teoría del desarrollo cultural de las funciones psíquicas. Barcelona: Paidós Ibérica Ediciones S. A.; 1995.
7. Calviño Valdés-Fauly MA. Trabajar en y con grupos La Habana: Editorial Félix Varela; 1997.
8. Castellanos Cabrera R. AcompañArte. Programa psicoterapéutico grupal para escolares menores con alteraciones emocionales [Tesis doctoral]. La Habana: Universidad de La Habana; 2017.
9. Calviño Valdés-Fauly MA. Orientación Psicológica. Esquema referencial de alternativa múltiple. La Habana: Editorial Félix Varela; 2005.
10. Calviño Valdés-Fauly MA, Zas Ros B, Torralbas Oslé JE, Escalona Díaz AL, Barber C, Caballero Reyes CM et al. Orientación Psicológica en Grupos De WhatsApp. La Habana: Integración Académica en Psicología. 2020 [acceso: 22/10/2021]; 8(23):22-44. Disponible en: https://integracion-academica.org/36-volumen-8-numero-23-mayo-agosto-2020/273-orientacion-psicologica-en-grupos-de-whatsapp.
11. Castellanos Cabrera R, García Morey AC, Álvarez Cruz JR, Pérez D, Río Ojeda Del G. COVID-19: Análisis y reflexiones de una experiencia de apoyo psicológico a familias con niños y adolescentes a través de grupos de WhatsApp. Alternativas cubanas en Psicología. 2021;9(26):14-24.
12. Castellanos Cabrera R. Cultura de la infancia y derechos de la niñez en Cuba. En: Jiménez Marata A, Sarduy Herrera Y. Pensar en las infancias cubanas: coordenadas socioculturales. La Habana: Instituto Cubano de Investigación Cultural Juan Marinello y Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales; 2019. p. 159-69.
13. Bárbara Zas Ros (Coord); Colectivo de autores. Evaluación del servicio de orientación psicológica a distancia a través de los psicogrupos de WhatsApp durante la pandemia de COVID-19 en Cuba. Rev Cubana de Psicología. 2020 [acceso: 18/10/2021]; 2(2). Disponible en: http://www.psicocuba.uh.cu/index.php/PsicoCuba/article/view/29
14. Martínez-Sosa J, González-Guerra A, Carreño-Martínez G, Fonseca-Fernández M, Calderín-Quiñones B, Martínez-Serrano I. Experiencia de trabajo mediante psicogrupo WhatsApp en pacientes con trastornos neuróticos y sus familiares en tiempos de COVID19. Medisur. 2021 [acceso: 21/1/2022]; 19(4). Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5081