Psychoeducational intervention strategy for relatives of infants with Autism Spectrum Disorders

Authors

  • Marianne Sánchez Savigñón Centro Internacional de Restauración Neurológica (CIREN), Clínica de Neurología Infantil, Departamento de Logopedia. La Habana https://orcid.org/0000-0002-4610-4388
  • Marilyn Zaldivar Bermúdez Centro Internacional de Restauración Neurológica (CIREN), Clínica de Neurología Infantil, Departamento de Logopedia. La Habana https://orcid.org/0000-0001-9013-9783
  • Niurmys Pérez Pérez Centro Internacional de Restauración Neurológica (CIREN), Clínica de Neurología Infantil, Departamento de Logopedia. La Habana https://orcid.org/0000-0002-9169-4815
  • Niurka Teresita Marrero Santana Centro Internacional de Restauración Neurológica (CIREN), Clínica de Neurología Infantil, Departamento de Logopedia. La Habana https://orcid.org/0000-0002-8543-6350
  • Eddy Luis Gil Agüero Centro Internacional de Restauración Neurológica (CIREN), Clínica de Neurología Infantil, Departamento de Logopedia. La Habana https://orcid.org/0000-0002-5680-840X

Keywords:

rehabilitation, autism spectrum disorders, psychoeducational intervention

Abstract

Introduction: Autism spectrum disorders in childhood have repercussions in the school, social, family and personal environment, due to the implications of the manifest deficit in interaction and social communication with the presence of repetitive and restricted.

Objective: Apply a psychoeducational intervention strategy to relatives of infants with autism spectrum disorders.

Methods: A quasi-experimental study without a control group was carried out on 16 relatives of infants with autism spectrum disorders at the International Center for Neurological Restoration, from January/2018 to December/2010. An anonymous questionnaire was applied. For data analysis, the observed frequency and percentage calculation were used.

Results: In the sample, the female sex prevails (75%), age range from 30 to 39 years (43.8%) and high school level (56.3%). Before the psychoeducational intervention was applied, the level of knowledge of the relatives about the autism spectrum disorder was insufficient in the 81.2%, high emotional expression at 87.5% and 12.5% complies the indicated treatment. After the intervention, the level of knowledge of the relatives was 93.8%, 100% presented low emotional expression and complied the indicated treatment.

Conclusions: The psychoeducational intervention applied to relatives of infants with autism spectrum disorders improved their level of knowledge, favored emotional expression and compliance with the indicated treatment, so it can be considered a positive therapeutic alternative.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marianne Sánchez Savigñón, Centro Internacional de Restauración Neurológica (CIREN), Clínica de Neurología Infantil, Departamento de Logopedia. La Habana

Máster en Educación Especialista en Neurorehabilitación Logopeda del CIREN Clínica de Neurología Infantil

Marilyn Zaldivar Bermúdez, Centro Internacional de Restauración Neurológica (CIREN), Clínica de Neurología Infantil, Departamento de Logopedia. La Habana

Psicóloga de la Clínica de Neurología Infantil del CIREN

Niurmys Pérez Pérez, Centro Internacional de Restauración Neurológica (CIREN), Clínica de Neurología Infantil, Departamento de Logopedia. La Habana

Máster en Educación Especialista en Neurorehabilitación Clínica de Neurología Infantil del CIREN Logopeda

Niurka Teresita Marrero Santana, Centro Internacional de Restauración Neurológica (CIREN), Clínica de Neurología Infantil, Departamento de Logopedia. La Habana

Máster en Educación Especialista en Neurorehabilitación Terapeuta ocupacional Clínica de Neurología Infantil del CIREN

Eddy Luis Gil Agüero, Centro Internacional de Restauración Neurológica (CIREN), Clínica de Neurología Infantil, Departamento de Logopedia. La Habana

Especialista en Neurorehabilitación del CIREN

References

1. Laudelino A, Neto l, Castro M, Lacerda ME, García LS. Desafíos y derechos de la familia y cuidadores de portadores del Trastorno del Espectro Autista. Rv. Tzhoecoen. 2018;10(2). DOI: 10.26495/rtzh1810.226418

2. Barthélémy C, Fuentes J, Howlin P, Gaag R. Personas con trastorno del espectro del autismo. Identificación, comprensión, intervención. Autismo-Europa; 2019.

3. Rodríguez F, Castillo D, Leyva RM, Del Río M, Herrera A. Estrategia de intervención psicoeducativa para familiares de pacientes con trastornos esquizofrénicos. Revista del Hospital Psiquiátrico de la Habana. 2020 [acceso: 15/04/2022]; 17(3):e111. Disponible en: http://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/111/90

4. Prieto I, Martínez M, Criado JJ, Martínez A. El impacto de la pandemia por COVID-19 en Población Infanto-juvenil española con Trastorno del Espectro Autista y en su familia. Revista de psicología clínica con niños y adolescentes. 2022 [acceso: 18/04/2022]; 9(1):7. Disponible en: https://www.revistapcna.com/sites/default/files/2128.pdf

5. Moliner B. Alteraciones estructurales cerebrales en niños con Trastorno de asperger y su relación con el perfil cognitivo. España: Universidad Jaume I; 2018 [acceso: 18/11/2021]. Disponible en: http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/177235/TFM_2018_MolinerCastellanoBalma.pdf?sequence=1&isAllowed=y

6. Guerra MM, Duarte LM, Arías J. La neuroanatomía y neurofisiología en la comprensión de los trastornos del espectro autista. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas. 2021 [acceso: 28/01/2022]; 40(1):e727. Disponible en: http://www.revibiomedica.sld.cu/index.php/ibi/article/view/727/930

7. Gomes P, Lima L, Bueno MKB, Araujo LA, Souza NM. Autismo no Brasil, desafíos familiares y estrategias de supervisión: revisión sistemática. Jornal de pediatría. 2015;91:111-21. DOI: 10.1016/j.jped.2014.08.009

8. Pinto RMN, Barros IM, Collet N, Altamira SR, Vinicius L, Mendoza A. Autismo infantil: el impacto del diagnóstico y efectos sobre las relaciones familiares. Revista Gaúcha de Enfermagem. 2016;37(3):1572. DOI: 10.1590/1983-1447.2016.03.61572

9. Romero M, Marín E, Guzmán J, Navas P, Aguilar J, Lara P, Barbancho M. Relación entre estrés y malestar psicológico de los padres y problemas emocionales y conductuales en niños presescolares con trastorno del espectro autista. Anales de Pediatría. 2020;94:99-106. DOI: 10.1016/j.anpedi.2020.03.012

10. Calzadilla Y, Rodríguez S, Cedeño T. La orientación familiar para la educación de niños con Trastorno del espectro autista. Luz. 2021[acceso: 18/11/2021]; 20(1):55-68. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1087

11. Enríquez GM, Rodríguez J. Estrategias de afrontamiento y estrés parental en padres de niños con trastorno del espectro autista con edades entre 3 a 11 años en centros de educación básica especial de la ciudad de Arequipa. Arequipa; 2020 [acceso: 28/01/2022]; Disponible en: https://repositorio.ucsp.edu.pe/bitstream/20.500.12590/16501/1/ENRIQUEZ_CARRANZA_GAB_TRA.pdf

12. Amorim R, Catarino S, Miragaia P, Ferreras C, Viana V, Guardiano M. Impacto de la COVID-19 en niños con trastorno del espectro autista. Rev Neurol. 2020;71(8):285-91. DOI: 10.33588/rn.7108.2020381

13. Leyva D, Olbine SF, Peña NL. Estrategia de orientación a familias de niños con Trastorno del Espectro Autista. Luz. 2019 [acceso: 18/11/2021];18(3). Disponible en: https://ww.redalyc.org/articulo.oa?id=589163662006

14. Martínez M, Quesada MP. Bases neurobiológicas del autismo y modelos celulares para su estudio experimental. Medicina (Buenos Aires). 2019 [acceso: 18/11/2021]; 79(1):27-32. Disponible en: https://www.medicinabuenosaires.com/revistas/vol79-19/s1/Pags.27-32Martinex-Morga.pdf

15. Bravo MFA. Estrés parental y psicoeducación en padres de niños con el trastorno del espectro autista. Lima; 2021 [acceso: 18/11/2021]. Disponible en: https://repositorio.ulima.edu.pe/handle/20.500.12724/13817

16. Hernández V, Rascón M. Autoeficacia parental en padres autista. Enseñanza e Investigación en Psicología. 2020 [acceso: 18/11/2021]; 2(1):149-58. Disponible en: https://revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/99/78

17. Beltrán J, Paloma R, Pava A. Efectos psicológicos relacionados en los cuidadores de personas con diagnóstico de TEA. Universidad Cooperativa de Colombia; 2019 [acceso: 18/11/2021]. Disponible en: https://repository.ucc.edu.co/handle/20.500.12494/16726

18. Iadarola S, Levato L, Harrinson B, Smith T, Lecavalier L, Johson C, et al. Enseñando a padres estrategias comportamentales para el Trastorno del Espectro autista: Efectos en el estrés, tensión y competencia. Journal of Autism and Developmental Disorders. 2018;48:1031-40. DOI: 10.1007/s10803-017-3339-2

19. Rosenthal Rollins P, John S, Jones A, de Froy A. Pathways Early ASD Intervention as a Moderator of Parenting Stress on Parenting Behaviors: A Randomized Control Trial. J Autism Dev Disord. 2019;49:4280-93. DOI: 10.1007/s10803-019-04144-4

20. Turner-Brown L, Hume K, Boyd BA, Kainz K. Preliminary Efficacy of Family Implemented TEACCH for Toddlers: Effects on Parents and Their Toddlers with Autism Spectrum Disorder. J Autism Dev Disord. 2019;49:2685-98. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-016-2812-7

21. Mira Á, Berenguer C, Baixaul I, Roselló B, Miranda A. Contexto Familiar de niños con autismo. Implicaciones en el desarrollo social y emocional. Medicina (Buenos Aires). 2019 [acceso: 18/11/2021]; 79(Suple1):22-26. Disponible en: https://www.medicinabuenosaires.com/indices-de-2010-a-2019/volumen-79-ano-2019-suplemento-1/contexto-familiar-de-nin%CC%83os-con-autismo-implicaciones-en-el-desarrollo-social-y-emocional/

Published

2022-08-17

How to Cite

1.
Sánchez Savigñón M, Zaldivar Bermúdez M, Pérez Pérez N, Marrero Santana NT, Gil Agüero EL. Psychoeducational intervention strategy for relatives of infants with Autism Spectrum Disorders. Rev. Hosp. Psiq. Habana [Internet]. 2022 Aug. 17 [cited 2025 Sep. 14];18(3):e205. Available from: https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/205

Issue

Section

Artículo original