The Teaching of Psychiatry through Painting

Authors

Keywords:

mental illnesses, Psychiatry, psychiatric semiology

Abstract

Introduction: The efficient performance of the general practitioner when facing a patient with a mental illness is a social demand.

Objective: Identify pictorial works that express signs of mental illnesses that support teaching - learning in Psychiatry as a subject.

Methods: A study with a qualitative approach was carried out at Luis Ramirez Lopez psychiatric hospital in Guantánamo, from September to December, 2019. Theoretical and empirical methods were used. A search of pictorial works that represented patients with mental illnesses was carried out. In addition, 30 students selected by convenience participated, who were applied a survey on the teaching - learning of some illnesses included in the syllabus of Psychiatry.

Results: 68.0 % of the students referred that they reached a partially adequate preparation to diagnose the diseases contemplated in the program of the subject Psychiatry and 64.0 % that they interacted in this way with patients with mental disorders through on-the-job education, while 96.0 % demanded a pathway for this purpose. 26 pictorial works were identified and 5 were presented, in which different fascie and the patient's attitudes with mental illness are revealed, as well as aspects of the ethical treatment of these patients.

Conclusions: The reflection from a medical perspective on pictorial works that illustrate patient with mental illnesses is a way to contribute to teaching - learning in Psychiatry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Iliana Digurnay Durruthy, Hospital Psiquiátrico “Luis Ramírez López”. Guantánamo

Jefa del Departamento Docente, Especialista de segundo Grado en Psiquiatria, profesora Auxiliar

References

1. Organización Panamericana de la Salud (OPS), Organización Mundial de la Salud (OMS). No hay salud sin salud mental. Salud mental – OPS/OMS. 2020 [acceso: 7/10/2021]. Disponible en: https://www.paho.org/es/temas/salud-mental

2. Organización Panamericana de la Salud. La carga de los trastornos mentales en la Región de las Américas. 2018 [acceso: 7/10/2021]: 21-23. Disponible en: http://iris.paho.org/xmlui/bitstream/handle/123456789/49578/9789275320280_spa.pdf?sequence=9

3. Cuba, Ministerio de Salud Pública. Programa actual de la asignatura Psiquiatría. La Habana; 2019.

4. Bravo Hernández N, Elias Armas KS, Elias Sierra E. La preparación del médico general para la atención al paciente con urgencias médicas. Arch méd Camagüey. 2021 [acceso: 7/10/2021]; 25(2):e7804. Disponible en: http://www.revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/7804/3964

5. Domínguez ZMS, Pérez SDP. Comparación de diagnóstico de patologías psiquiátricas al ingreso y egreso en el servicio de emergencia y hospitalización de los hospitales Enrique Garcés y Pablo Arturo Suárez en el período 2013 al 2015. Pontificia Universidad Católica Del Ecuador: Facultad de Medicina. [Tesis de grado]. 2017 [acceso: 7/10/2021]. Disponible en: http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/14190

6. González MR. Psiquiatría. Clínica Psiquiátrica Básica Actual. La Habana: Editorial Félix Varela; 2003.

7. Hidalgo A, Bordallo J, Cantabrana B. Utilidad potencial de las artes visuales en la enseñanza de la medicina. Educ Med. 2018;19(S3):284-93. DOI: 10.1016/j.edumed.2017.07.009

8. García Torres DS, Díaz Suárez R, Mendoza Ruiz M. Los proyectos artísticos en la formación humanística de los estudiantes de medicina MEDISAN. 2018 [acceso: 7/10/2021]; 22(4):460-70. Disponible en: http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/1865/pdf

9. Bordelois Abdo JÁ, Elías Armas KS, Elías Sierra R. Una alternativa para la enseñanza-aprendizaje de las enfermedades de la piel. Folia Dermatológica Cubana. 2020 [acceso: 7/10/2021]; 14(2):e36. Disponible en: http://revfdc.sld.cu/index.php/fdc/article/view/36/233

10. Nobalbo Aguilera YT, Socarrás Sánchez SR, Pernas Álvarez IA. La apreciación literaria orientada a la praxis humana en el contexto formativo de la universidad médica Humanidades Médicas. 2017 [acceso: 7/10/2021]; 17(1):66-85. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v17n1/hmc06117.pdf

11. Valdivia Herrero LG, Escalona Rabaza M, Nazario Dollz AM, García Orozco L, Sánchez Miño JI, Arzuaga Martí YB. La medicina como tema de representación en la historia de la pintura. Enfermería Investiga, Investigación, Vinculación, Docencia y Gestión. 2017;2(4):165-8. DOI: 10.29033/ei.v2n4.2017.09

12. Romero Leguizamón CR. ¿Medicina: arte o ciencia? Una reflexión sobre las artes en la educación médica Educación Médica. 2021;19(6):359-68. DOI: 10.1016/j.edumed.2017.04.005

13. Cardona Marín A, Díaz Hernández DP. Aires de música, formación y bienestar: una experiencia desde el currículo médico de la Universidad de Antioquia, Colombia. Rev Fund Educ Méd. 2017;20(1):11-16. DOI: 10.33588/FEM.201.868

14. Díaz Díaz RM, Giménez García R, Arránz Sánchez DM. La enseñanza de la medicina a través de la pintura. Educación Médica. 2021;22:222-4. DOI: 10.1016/j.edumed.2021.02.003

15. Mukunda N, Moghbeli N, Rizzo A, Niepold S, Bassett B, DeLis-ser HM. Visual art instruction in medical education: A narrative review. Med Educ. 2019;24:1558657. DOI: 10.1080/10872981.2018.1558657.10

Published

2022-08-17

How to Cite

1.
Elias Armas KS, Digurnay Durruthy I, Méndez Torres VM, Frómeta Tamayo RR, Sierra RE. The Teaching of Psychiatry through Painting. Rev. Hosp. Psiq. Hab. [Internet]. 2022 Aug. 17 [cited 2025 Oct. 20];18(3):e189. Available from: https://revhph.sld.cu/index.php/hph/article/view/189

Issue

Section

Historia y Pedagogía